A dentálhigiénia szerepe (a prevencióban) az egészség megőrzésében és a betegségek megelőzésében fontos, rendszeres szájhigiéniai kezelésekkel megelőzhetjük számos szájüregi betegség kialakulását.

Instruálás, motiválás

A kezelések során megmutatjuk, hogyan kell helyesen fogat mosni. Rávilágítunk, ismertetjük, milyen egyéb technikák és eszközök segítségével tudjuk fogainkat tisztán tartani (bemutatjuk a fogselyem, a különböző fogkefe, fogköztisztító kefe használatát is). Szükség esetén plakkfestő tablettát alkalmazunk, mely olyan anyagot tartalmaz, ami a fogakon maradt lepedéket színezi csak el. Ilyen módon ellenőrizhető a fogmosás hatékonysága, valamint kirajzolódik, mely területekre kell nagyobb gondot fordítani.

Ultrahangos fogkő-eltávolítás

A fogak felszínén megtapadó ételmaradék és fehérje kitűnő táptalajként szolgál a szájüregi baktériumoknak. Ezt lepedék vagy biofilmnek nevezzük. A nyál oldott ásványi anyagai sók formájában kicsapódnak a lepedékben, így jön létre a sárgás-barnás színű, kemény fogkő. A fogkövek és a rajtuk megtapadó baktériumok ínygyulladást okoznak. Ha ez ráterjed a fogágyra, kialakul a fogágygyulladás (parodontitis), ami évek alatt a fog meglazulásával, majd elvesztésével jár.

A fogkő eltávolítása egyszerű fogmosással nem kivitelezhető, fogorvos vagy dentálhigiénikus beavatkozása szükséges hozzá. Elsőként megtisztítjuk a fogakat egy ultrahangos gépi eszközzel, melyet kézi műszerekkel is kiegészíthetnek. Az esetleges elszíneződéseket és a fogközöket homokfúvóval megtisztítjuk, majd a fogakat egy pasztával lepolírozzuk. Súlyosabb esetben az íny alatt is keletkezik fogkő, ennek eltávolítását már helyi érzéstelenítésben végzi a fogorvos.

Homokfújás (por-polír)

A fogakon megtapadt lepedéket az étel, a nikotin, a kávé, a tea elszínezheti. Ezt egy speciális homokfújó készülékkel tisztítjuk le. A fogra irányuló só és víz keverék a legmakacsabb szennyeződést is eltávolítja a fogzománc károsítása nélkül. A fog további elszíneződéseinél rendelői, vagy otthoni fogfehérítést végzünk.

Lézeres tasakkezelés

Fogágybetegségben szenvedő pácienseinknél ezzel a kezeléssel hosszabbítjuk meg a fogak élettartamát. A laser ilyenkor a gyulladásos szövet elpárologtatását (vaporisatio) és a baktériumok kiiktatását végzi. Ezek után a fog képes újra rögzülni a fogágyban.

Barázdazárás

A gyerekek őrlőfogainak tisztítása nem minden esetben megvalósítható, ezért a fogszuvasodás megelőzésére alkalmazzuk a barázdazárást rövidesen a maradandó fogak áttörése után. A barázdazárás a mély barázdák, gödröcskék tömőanyaggal történő lezárását jelenti. Teljesen fájdalommentes és védelmet nyújt a szuvasodás ellen.

Nyálkahártya elváltozások

A különböző nyálkahártya elváltozásokat (aphta, herpesz) lézer segítségével kezeljük. Gyors és fájdalommentes gyógyulást érhetünk el vele.